Digital clock

tisdag 26 mars 2013

Multiplikation multiplikation multiplikation

Vi har börjat arbeta med multiplikationstabellen riktigt ordentligt. Meningen är att hela multiplikationstabellen ska sitta utan att behöva räkna på fingrarna eller använda addition. Svaren på alla tabeller ska sitta automatiskt. För att vi ska lyckas med det här så arbetar vi efter en viss ordning. Vi börjar med tt kunna alla multiplikationer upp till 4x4. Tipset har jag fått från en matematiklärare som heter Tommy Lucassi som har delat med sig på sin blogg.

"Träningen sker några minuter i början av varje lektion. Det upprepas tills eleven kan upp till och med 9×9, vilket brukar ta 5-6 veckor. Man tar inte en tabell i taget utan istället gör man så här.

Steg 1: upp till och med 4×4.
Steg 2: upp tom 6×6.
Steg 3: upp tom 7×7.
Steg 4: upp tom 8×8.
Steg 5: upp tom 9×9.

Man går vidare till nästa steg först när man kan innevarande steg utantill. Det avgörs genom ett litet test.

Hjälpmedel: en fusktabell i form av ett klassiskt koordinatsystem med 10×10 rutor med svaren i varje ruta. MEN! Den ser olika ut för olika steg.
Steg 1: fullständigt ifylld.
Steg 2: tomt i rutorna upp tom 4×4, alltså det som lärdes i steg 1, dessa ska ju eleven kunna utantill. Steg 3: tomt i rutorna upp till 6×6, osv till steg fem, där endast 9:ans rad och kolumn är ifyllda och resten tomt."



Vi kommer att träna en hel del på lektionerna, men man får också ta hem och träna hemma. På torsdag testar vi av upp till 4x4 och sen tar vi nästa steg (upp till 6x6) till onsdagen efter påsklovet.
Glöm inte att det är chapter 22 i engelskan i läxa. Läsa, översätta, kunna svara på frågor och glosor.

Mer om hur träningen med multiplikationstabellen fungerar kan du läsa här nedanför. Det går också att skriva ut ifall man vill träna hemma. Kom ihåg - Ta ett steg i taget!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar