Digital clock

måndag 30 april 2012

Valborg

Idag är det Valborgsmässoafton. Oftast så säger man bara Valborg. På en del ställen i Sverige så kallas det för Siste april.

Allt började för länge sen i Tyskland där man tände man bål för att hålla häxorna borta. Man trodde att häxorna hade fest på Valborgsmässoafton. Så när man tände eldarna så försökte man skrämma bort häxorna. Men eldarna tändes också för att jaga bort rovdjur och övernaturliga varelser (som vättar och troll t.ex.) så att djuren inte skulle bli tagna när de släpptes ut på bete för första gången.
Omkring eldarna var det ännu mer livat förr än idag. Man trummade på trummor, skramlade med grytlock och skrek för att skrämmas så mycket som möjligt. Man passade också på att dansa runt elden.
  På kvällen gick unga människor ut i skogen och bröt gröna kvistar, som de stack in i taken på husen i byn. Samtidigt sjöng dom en visa full med önskningar om en  fin sommar. I belöning fick de ägg. På en del håll i Skåne, Blekinge och Halland har man börjat att göra det här igen.

Men hur gör vi på valborg idag? Jag vet ju inte det än, för det här blir min första Valborg, men fröken K har berättat för mig.
Kvällen den 30 april samlas alla runt stora bål och välkomnar våren. Man kan säga att man bränner bort det gamla (vintern) och ger plats för det nya (våren). I västra Sverige har man inte alltid bål på valborgskvällen. Där har man påskeldar istället.
Vid elden brukar sångkörer sjunga olika vårsånger ”Längtan till landet” (Vintern rasat), ”Sköna maj” ”Välkommen” och ”Vårvindar friska”. 

På en del ställen har man sina egna speciella traditioner vid valborg. I Uppsala t.ex. åker studenterna i små hemmagjorda knäppa båtar nerför ett litet vattenfall i Fyrisån. I Lund har studenterna "Siste april lekar". Då tävlar man i bland annat pajkastning och dragkamp.
1.a maj är en ledig dag (för de allra flesta). I år är 1:a maj en tisdag, då blir Valborg en så kallad klämdag. Därför är det många som tar ledigt idag också.




Källor: Årets festseder av Nils-Arvid Bringéus, Svenska traditioner av Jan-Öyvind Swahn, Årets fester av Albert Eskeröd samt Highdays and Holidays av Margaret Joy.

söndag 29 april 2012

Vonsild Skole

Jag och alla barn i klass 3A har fått nya kompisar!
Det är barn som går på Vonsild Skole och den skolan ligger i Danmark. Skolan ligger i en stad som heter Kolding. Här kan du se var den staden ligger.


Visa större karta

Det känns riktigt spännande att få nya kompisar. Jag tror att vi kommer att kunna lära oss mycket om Vonsild Skole, Kolding och om Danmark.

Det här är den danska flaggan. Den kallas också för Dannebrogen.



Skräddaren

Jag har varit på besök hos en skräddare. En skräddare är en person som syr kläder. Jag hade inte tänkt köpa några kläder eftersom min storlek inte finns i affärerna, men som tur var så finns det en person som sa att hon kunde sy lite kläder till mig. Det sa hon fastän jag inte ens hade frågat! Tänk vad snälla människor det finns.

När man går till en skräddare så måste man först ta mått. Det betyder att man mäter hur lång man är, hur långa armar och ben man har och hur långt det är runt magen. Skräddaren använde ett måttband. Med ett måttband är det lättare att mäta något som är runt och mjukt. Först runt magen...


...och sen var det dags att mäta på längden också. Eller rättare sagt hur lång magen var. Från halsen och ner till midjan, för då vet man hur lång en tröja ska vara för att passa mig.


Samtidigt som jag satt där tänkte jag på hur det är med centimeter och meter. Centimeter förkortas cm. Meter förkortas m. Jag vet att en cm är kortare än en m. Jag är inte så lång. Inte mer än ungefär 30 cm om man sträcker ut mig.
Men om man lägger mig och Vincent och en kompis till på rad efter varandra så blir vi
30 + 30 + 30 centimeter långa tillsammans. Hur långt blir det? Och hur många fler cm behövs det för att det ska bli en meter? Snälla hjälp mig att räkna ut det!

Till sist fick jag sitta still medans skräddaren mätte min nya tröja på mig. Det ska bli en björnbrun stickad tröja med honungsbruna knappar på. Det blir fint tycker jag. På bilden kan man också se mina snygga blå byxor. Det finns ett skärp till också minsann.







lördag 28 april 2012

Disco

Jag har varit på disco! Jag fick följa med till ett väldigt mörkt ställe. Där fanns det popcorn, godis och läsk. Det var massor av folk och bra musik. Den som ville kunde dansa. Jag fick dansa med ganska många och ibland dansade jag själv. Jag har hört att det ska vara disco på Erikslundsskolan snart. Det blir nog minst lika roligt som jag hade på mitt disco. Sist som det var disco på Erikslundsskolan så vet jag att alla barnen hade jättekul. (För att inte tala om hur roligt alla fröknar hade!)

Dagens bild föreställer mig med ett discohalsband som lyser i mörkret.





fredag 27 april 2012

Min dag med Alex E

Idag har jag haft en konstigt dag, för jag blev kidnappad! När Alex kom in från rasten så var jag borta och istället så satt det en blå gris på min plats!



Jag var rädd, för jag visste inte var jag någonstans. Sen såg jag Vincent och då fattade jag att jag var i ett annat klassrum - hos 1A, men kvar på Erikslundsskolan. Då ville jag till 3A, men jag vågade inte hoppa ner från bordet eftersom jag är så kort. Sen hörde jag Alex E och Lucas prata och dom ville ha tillbaka mig! Då blev jag glad att dom inte hade glömt mig. Så efter ett tag fick jag komma tillbaka hem till 3a.

torsdag 26 april 2012

Min dag med Dennis

I dag har jag varit med på dunken. Jag dunkade mig en gång. Jag fridunkade en gång, men det räknades. Här är en bild på när jag dunkar mig själv vid stolpen.



Sen skrev jag på Dennis Alpha Smart. Det gick inte så bra, men sen hjälpte Dennis mig. Det är inte lätt när man har korta armar.



När rasten var slut var jag med på Elevens Val. Jag höll på med Movie Maker för att göra en film. Titta vilken bra film det blir. (Och Dennis Alpha Smart kom minsann med på den här bilden också.)




onsdag 25 april 2012

Läxa vecka 17

Du skriver olika typer av texter i flera ämnen i skolan. När du skriver en faktatext ska du tänka på att den ska vara lätt att läsa och lätt att hitta i.

Nu ska du få en mall (ett sorts recept kan man säga) som du kan använda när du skriver ditt arbete.

Den här veckans läxa är att göra en snygg framsida och en inledning till din faktatext.



Framsida

Det som ska finnas med på framsidan är titeln (namnet) på ditt arbete. Titeln ska vara kort och tala om vad ditt arbete handlar om.
Ditt namn och vilken klass du går i ska också finnas med.
Om du vill kan du ha en enkel bild på
framsidan. Bilden ska vara svart/vit.
Titta noga på bilden här nere som jag har gjort och se var bilden på surikaten finns och var texten finns. Titeln står på ett ställe och namn och klass står på ett annat ställe.



Sen ska du göra din inledning till din faktatext riktigt bra.


Inledning
Det är dags för första sidan i din faktatext.
Du börjar med att berätta om vad ditt arbete handlar om. Inledningen ska vara kort, ungefär
3-7 meningar långt. Om du bara har skrivit en mening så måste du alltså skriva mer. Om du har skrivit tre meningar så ska du försöka skriva två meningar till. På samma sätt ska alla försöka skriva lite mer än vad dom redan har gjort.
Det är meningen att den som läser ska bli intresserad och vilja läsa mer.
Du ska inte berätta om ditt djur än. Du ska berätta om varför du har valt att skriva om just det här djuret i din faktatext.

Det här är ett exempel:

Jag tycker om djur. Det är spännande med djur som inte finns i Sverige. När jag var på Skansen så såg jag surikater. Jag tycker att surikater är söta. De ser så roliga ut när de springer omkring. Därför skulle jag vilja lära mig mer om surikater.
Här är ett annat exempel:

När jag är ute i skogen så tänker jag alltid på hur mycket träd det finns. Jag tänker också på att det finns väldigt många olika sorters träd. Jag brukar fundera på varför träd ser så olika ut. Jag undrar om det är någon skillnad på olika träd. Jag vill också veta hur ett träd ser ut från att det är ett frö till att det är ett stort klätterträd.



Tänk på att inte skriva av de här texterna.


Min dag med Alva

I dag på rasten har jag varit på fotbollsplan och lekt med Alva, Ella, Rebecka, Emmie och Elin. Dom hjulade och stod på händer och gjorde kullerbyttor. Jag försökte göra en kullerbytta men det är inte lätt. Sedan gick det bra för att Alva hjälpte mig. Man blir helt prickig av att vara på fotbollsplan. Det är alldeles fullt av små, små svarta prickar av gummi i gräset. Eftersom det inte är riktigt gräs på fotbollsplan så är det inte riktig jord. De små gummikulorna ska vara låtsasjord.



På lektionen jobbade jag med Alvas mattebok. Det var lite svårt att skriva för att pennan var så stor. När jag hade jobbat ett stund i matteboken gav fröken K mig en alldeles egen  liten mattebok. Jag fick låna en penna av Alva och sedan jobbade jag i den lilla matteboken. 




tisdag 24 april 2012

Min dag med Olivia

Idag har jag varit på syslöjd. Då fick jag testa att sy på symaskin. Det var lite läskigt för jag trodde hela tiden att jag skulle sy mig i fingrarna. Men det var samtidigt roligt och Olivia fick hjälpa mig med att trampa på pedalen för jag nådde inte ner till pedalen.



Jag har fått låna Nathalies armband, fast det var lite för stort. Men jag gick runt med armbandet ändå. Jag har också gungat på fågelgungan för första gången. Fast Olivia och Filippa fick hålla i mig för att jag inte skulle flyga av.



EN SUPER DUPER DAG



måndag 23 april 2012

Lego

Det finns massor av olika leksaker. En del saker tröttnar man fort på och andra kan man leka med länge. En leksak som har funnits länge är lego. Lego kom jag att tänka på idag när vi pratade om kuber och rätblock på matematiken. Jag brukar leka med lego och bada i lego.




Det som är fiffigt med lego är att det finns många olika bitar och färger. Det finns kuber, rätblock, cylindrar, däck och plattor och massor av mer. Det gör att man kan bygga ihop det till nästan vad som helst.

Lego kommer från Danmark och uppfanns 1949 av Kirk Christiansen. På den tiden såg inte legot ut riktigt som det gör nu. Det tog ett tag innan legobiten fick samma form som den har nu. I början tillverkades legot i en liten snickarverkstad, men nu gör man lego i stora fabriker. Varje år  tillverkas det 23 miljarder legobitar. Det blir 40000 bitar varje minut!

Lego säljs i 130 olika länder och man gör klossar som liknar lego i andra länder också.
Det finns legobitar som man kan bygga ihop till figurer och saker från olika filmer som tex Harry Potter och Star Wars.

1968 byggdes Legoland. Den affär som har mest lego som man kan köpa är Klossbutiken. Man kan bara handla på nätet av dom. Dom har inte bara legobitar utan säljer också kläder, nyckelringar, väskor, klockor och tidningar om lego.

Det första man tänker på är nog att man kan leka med lego. Det går att räkna med lego och använda dom som plockisar eller bygga modeller. Man kan mäta med lego, ha legokalas, bygga bokstäver med lego och mycket mer. Man kan till och med tävla i legobygge och det finns många vuxna som bygger med lego!




 



söndag 22 april 2012

En regnig dag

Idag har det regnat och varit tråkigt väder. Jag har svårt att vara ute i regnet, för min päls blir våt och det är så svårt att torka den igen. Jag borde be fröken K att köpa regnkläder till mig.
Regn är ett bra ord. Man kan göra många nya ord med det ordet.

  • duggregn
  • regnkappa
  • ösregn


  • Såna ord kallas sammansatta. Då skriver man dom som ett enda ord. Kan du komma på fler sammansatta ord om du använder ordet regn?

    På engelska så heter regn - rain.
    På franska heter regn - pluie.
    På tyska heter regn - regen.
    Pröva att använda google översätt och se om du kan lära dig vad regn heter på flera språk.

    Regnet kommer ju ifrån molnen och det finns många olika sorters moln. Det är bara en del moln som det kommer regn från. Jag hittade Molnspanarboken som Unga Fakta har gjort. I den kan man se vad molnen heter, vilka som innehåller regn och hur högt molnen flyger.

    Det är lite tråkigt med reg, men att det regnar i april får man räkna med. Att det är så olika väder (regn ibland, snö ibland och sol ibland - inland varmt och ibland kallt) kallas för aprilväder. Men den månad som det har regnat mest i en gång är november. År 1974 så regnade det (eller snöade) i 29 dagar i streck! Undrar hur många paraplyer dom sålde då?
    Andra väderrekord finns att läsa om här.

    Nu kommer en liten film om hur det blir regn. Det kallas för vattnets kretslopp.

    Unable to display content. Adobe Flash is required.


    lördag 21 april 2012

    Lyckoslanten

    Det finns en tidning som heter Lyckoslanten. Den brukar vi läsa i skolan. Varje nummer brukar handla om olika saker. För två år sen handlade det om Internet. Jag tänkte att det kunde vara roligt att läsa... på Internet.

    Så här har du länken:
    Lyckoslanten - Internet



    fredag 20 april 2012

    Slice it

    En app är ett program man kan ha i sin mobil om det är en smartphone. Antingen en Android eller en iphone.
    Jag har fått låna fröken Ks mobil och har tränat bland annat på att dela olika figurer i olika delar. Den appen heter Slice it.
    Man får en figur som man ska dela. Det kan vara en triangel, kvadrat, cirkel eller någon annan form. Sen får man ett visst antal streck som man ska använda för att dela figuren i så många olika delar som det står.

    Det är lättare i början och sen får man tänka lite mer. Men det är roligt och det gör inget om man gör fel. Då är det bara att göra om det en gång till. Det finns ledtrådar som man kan få också. Om du inte har en egen smartphone så kanske du får ladda ner den här appen på mammas eller pappas mobil istället. Det är gratis att ladda ner Slice it. Här kommer en liten film om den appen.


    En annan rolig app är Google översätt. Det är samma sak som på nätet och den hjälper dig att översätta till olika språk. Du kan också höra hur det uttalas.

    Nu är det dags att äta lite fredagsmys.


    torsdag 19 april 2012

    Fun Said the Cat

    Hej! Det är Charlie som skriver igen. (Ja vem annars skulle det vara?)
    Jag gjorde en liten egen berättelse på Storybird. Den handlar om en katt som vill ha roligt. Jag tycker att bilderna är så söta. Det skulle vara roligt att bli kompis med den här katten. Hoppas att ni gillar min saga.

    Little Monsters

    Idag har vi gjort en liten film om monster. Den är på engelska. Jag kan några ord på engelska. Bear t.ex. betyder björn. Cute betyder söt.
    Alla barn i klassen har hjälpt till att göra den här lilla berättelsen. Vi arbetar med Storybird på nätet.

    Unable to display content. Adobe Flash is required.


    onsdag 18 april 2012

    Läxa vecka 16

    Vet du vad en faktatext är? Jag har försökt att förstå, men det är inte alldeles lätt. Nu har i alla fall fröken K förklarat lite.
    En faktatext berättar om ett ämne, t ex ett djur, en person eller en händelse. Texten ska vara sann. I texten ska det finnas fakta och man ska inte skriva om vad författaren tycker. Författaren är den som skriver texten. Du ska få träna på att vara författare och att skriva faktatexter som läxa.

    Bland länkarna till höger så finns det en rubrik som heter SO/NO/Teknik. Där finns det länkar till fyra olika djurparker. Skåne Djurpark, Lycksele djurpark, Nordens Ark och Kolmården.
    Din uppgift är att
    1. titta och läsa på alla fyra hemsidor
    2. välja ett djur som finns i en av djurparkerna
    3. läsa all information som finns om djuret på alla fyra hemsidor
    4. när du hittar ord eller andra saker som du inte förstår så ska du skriva ner dom
      (Bry dig inte om att hitta förklaringar till att börja med. Det arbetar vi med senare.)
    5. skriv en sida i Word (eller Alpha Smarten om du skriver i skolan på Hjärncellen)
      Du ska berätta om varför du har valt just det djuret och du ska berätta vilka svåra saker du hittade.
    6. Maila ditt arbete till fröken K. Be mamma och pappa eller någon annan om hjälp om du inte vet hur du ska göra. Om du skriver på Alpha Smart så kan du skicka det till Karin dagen efter som du har skrivit.
    Du ska maila fröken K senast på måndag eller tisdag. Tänk på att inte maila för tidigt eftersom det gäller att göra ett så bra jobb som möjligt. Det kan ju hända att du kommer på något som du vill läsa och skriva mer om.
    Sen är det förstås läsläxan i Djurspanarna som vanligt. Kapitlet heter Djurtjuvarna.

    Hoppas att du får roligt med läxan. Jag ska också skriva en faktatext om ett djur.

    tisdag 17 april 2012

    Neo Smart

    Idag har vi arbetat mycket med Neo Smart. Vi har skrivit texter. Det gäller att skriva ordentliga meningar. En mening börjar med stor bokstav och slutar med en punkt. Om man har gjort en punkt så gäller det att komma ihåg att nästa mening ska ha stor bokstav.

    Vi har också tränat på att skriva längre texter. Vi hjälpte varandra att komma på några bra tips för vad man kan ta hjälp av för att kunna skriva mer och för att texterna ska bli roligare att läsa.
    Här är en lista på saker som man kan göra för att kunna skriva mer.

    • beskriva saker mera
      Istället för att skriva "Det var en gång en katt", så kan man skriva "Det var en gång en liten, randig katt som tyckte om mjölk.".
    • be en kompis läsa texten och berätta vad man ska skriva mer om
    • be en kompis komma med idéer
    • titta på sago-korten
    • titta på bilderna som finns i bildlådan
    • titta i böcker
    • titta sig runt omkring i klassrummet och på skolgården ifall man får lite idéer och fantasi
    • berätta om vad man skriver om för mamma och pappa och be om idéer från dom

    Alla barn skrev jättemycket på sina Neo Smartar. Jag satt mest på fröken Ks bord och tittade på. När barnen ville kunde de skicka sina berättelser och faktatexter till fröken K. Då läste hon dom på sin dator och kunde se vad var och en behövde hjälp med.
    Några barn kom på en smart idé. Dom skrev några bitar av texten var och så skickade de texten till varandra genom fröken Ks dator. Oj vilken spännande berättelse det blev!

    Det är roligt att vara med 3A eftersom de har så mycket bra idéer och arbetar så duktigt. Jag hoppas att det blir en lika rolig dag imorgon också.

    måndag 16 april 2012

    Idag

    Idag har det varit en vanlig dag igen. En vanlig skoldag. Jag hade fått följa med Jonas till ett möte på fredagen och där hittade jag rektorn. Och så fick jag följa med henne till skolan. Jag satt och mös inne på rektorns kontor ett tag. Det finns väldigt mycket papper i rektorns rum. Jag testade att sortera lapparna en stund, men det är som sagt väldigt mycket papper. Det är nog bäst att rektorn sorterar dom själv.

    Alla barn fick berätta om vad de hade gjort på sitt påsklov. Jag har ju varit hos Jonas mest hela tiden och sopsorterat och lekt med Chaim. Fast vi lekte inte i soprummet så klart. Jag har ätit en del påskgodis också. Men inte mer än att min mage blev alldeles fylld och det är ju inte så mycket när man är en liten nalle. Jag har många favoritgodisar. Vilket är ditt bästa godis?

    Jag pratade med Lia och Filippa precis innan jag skulle gå hem. Dom tyckte att jag skulle skriva om dom. Så nu har jag gjort det. Skrivit om Lia och Filippa alltså.

    Jag tror nog att det är dags för barnen att börja visa mig skolan snart. Imorgon så tänkte jag följa med till träslöjden. När man ska gå till träslöjden så får man gå till en annan skola. Den skolan heter Vallatorpsskolan. Jag tror att jag ska pröva att slöjda lite. Hoppas bara att jag inte ramlar ner i en färgburk, för jag gillar min bruna färg.
    Om man har textilslöjd så kan man stanna kvar på Erikslundsskolan. Då behöver man bara gå två dörrar bort. Här ska ni få se två bilder på mig när jag hjälper till på textilslöjden. Först en bild när jag stoppar en kudde med vadd.




    På nästa bild försöker jag dra ut sladden till en symaskin. Sladden ska ligga i en ficka på fodralet som är till symaskinen. Jag skulle bara titta lite och dra lite och... ooooops... så hade jag halkat ner i fickan. Det var inte lätt att ta sig ur även om jag fick hjälp av snälla barn.




    Jag visar en bild till, för vet ni vad?! Jag tycker att jag blir så snygg på bild! Vad tycker du?



    Måndag

    Jag sitter på bussen just nu. Det tar lång tid, men jag försöker sitta still i ryggsäcken.


    söndag 15 april 2012

    Pussel

    Gillar du pussel. Det gör jag. Det enda som kan irritera mig är när bitar kommer bort. En del bitar hittar man. En gång hittade jag en bit långt in under soffan. När jag äntligen nått biten med tassen och kunde krypa ut igen var jag alldeles dammig. Om man inte hittar en bit som har kommit bort så blir det hål i pusslet. Det är inte kul att ha pusslat länge och så är det ett stort hål precis där hundens tass ska vara.

    Jag hittade ett roligt pussel som du kan spela här på datorn. Så fort start-knappen syns så kan du klicka på start och börja pussla. Varsågod!

     







    lördag 14 april 2012

    Klapplekar

    Något som är roligt är klapplekar. Barn leker klapplekar över hela världen och man har lekt det i flera hundra år. Jag såg några flickor i klassen göra det för någon vecka sen. Jag vet inte om du kan den här redan, men här kan du få lära dig en ny klapplek av Giovana.



    Det är bra att dom gör det långsamt så att man hinner med att härma efter. Jag gjorde den där klappleken med en kompis idag och vi blev ganska duktiga tycker jag.

    Om du vill se några som är riktigt duktiga så ska du titta på den här filmen. Dom måste verkligen ha tränat!




    fredag 13 april 2012

    Bollar och såpbubblor

    Nu är det vår. April är en vårmånad. Då brukar jag börja leka andra saker än vad jag gör på vintern. (I vanliga fall så sover björnar på vintern, men det gör inte jag.) Man kan hoppa hopprep, spelar bollspel och kula. Det har regnat en del idag. Lite tråkigt är det med regn, men då försvinner den sista snön i alla fall.

    När fröken K var liten lekte hon ungefär samma lekar som ni gör på skolgården idag. Hon hoppade twist och höll på med klapplekar.
    Bland annat så gjorde hon ett bollspel som kallades för Bolltian. Man kan göra den själv eller tillsammans med en eller flera andra. Den går till så här:

    Det gäller att kasta en tennisboll mot en vägg och klara olika saker ett antal gånger för att ta sig till nästa nivå. Det blir svårare och svårare för varje nivå  och så länge man klarar sig får man fortsätta. Missar man bollen, så får nästa person ta över och man får vänta tills det blir ens tur igen. Man börjar med en nivå på tio kast och sen gör man färre och färre kast för varje nivå.

    10 gånger: Kasta mot väggen och ta lyra.
    9 gånger: Kasta mot väggen, klappa händerna tre gånger och tag lyra.
    8 gånger: Kasta mot väggen, låt bollen studsa en gång mot marken och fånga sedan.
    7 gånger: Låt bollen studsa en gång i marken innan den träffar väggen och tag lyra.
    6 gånger: Kasta med höger hand under höger ben, träffa väggen och tag lyra.
    5 gånger: Kasta med vänster hand under vänster ben, träffa väggen och tag lyra.
    4 gånger: Kasta mot väggen och fånga bara med höger hand.
    3 gånger: Kasta mot väggen och fånga bara med vänster hand.
    2 gånger: Kasta mot väggen, klappa händerna framför, bakom, framför och tag lyra.
    1 gång: Kasta mot väggen, snurra ett varv och tag lyra. 

    Pröva någon gång, för det är riktigt kul.

    Något annat som hör till våren är att blåsa såpbubblor. När fröken K var liten gick det ett program på TV som hette Hajk. (Fråga mamma och pappa ifall dom kommer ihåg det.) Där fick man en massa tips om hur man pysslade med olika saker. I det här avsnittet visar programledaren Bengt hur man gör egna såpbubblor. Receptet har jag skrivit ner under klippet ifall du vill pröva att göra det du också.




    Recept på såpbubblor

    1 dl (starkt) diskmedel (t.ex. YES)
    5 dl vatten
    3 cl glycerol (som du kan köpa på apoteket)



    Månaderna

    Har du precis som jag svårt att komma ihåg i vilken ordning månaderna kommer? Jag har lärt mig en ramsa som gör det lättare att minnas det. Den går så här


    Januari börjar året,
    februari kommer näst.
    Mars, april har knopp i håret,
    maj och juni blommar mest.
    Juli, augusti och september härlig sommar är det då.
    Men oktober och november och december är så grå.



    Sen till det bästa av allt. För att göra det ännu lättare så kan man sjunga ramsan också.
    Lyssna på musiken i klippet nedan och sjung texten så ska du få se. Musiken heter Symfoni nr 9 i d-moll, opus 125 och är skriven av en man som hette Ludwig van Beethoven år 1824. (Det är alltså snart 200 år sen.)
    Namnet på musiken är så långt att man mest brukar säga Beethovens nia. Det som är mest fantastiskt med Beethovens nia är att när Beethoven skrev den här musiken så var han helt döv. Han kunde inte höra någonting. Men han var så duktig att han kunde höra musiken inne i sitt huvud och skriva ner den som noter på papper precis som han hörde den. Det är Beethoven som syns på bilden i klippet.


    Mitt i musikstycket börjar det sjunga en del människor. Det är inte Beethoven som sjunger och det är inte han som hittade på den texten utan den kom senare. Det är egentligen en dikt som är skriven av en som hette Schiller. Men varken Beethoven eller Schiller visste att musiken passar väldigt bra till att sjunga en månadsvisa på. Det var tur att någon annan kom på det, så blir det lättare för oss.
    Musiken tillsammans med sången brukar också kallas för Europahymnen. Hymn betyder sång och den heter Europahymnen eftersom det är en sorts nationalsång för oss som bor i Europa och är medlemmar i en grupp som heter EU. (Fast inte med texten om månaderna då utan med Schillers text.) Du kanske känner igen flaggan som används av EU-länderna. Den ser ut så här.


    Vad är det som är lika med den svenska flaggan? Kan du komma på det?

    Oj. Nu blev det en lång text. Det blir så när jag börjar skriva och tänka här på Charliebloggen. Orden bara springer iväg. Jag skriver om ramsan nedanför klippet. Då kan du se texten samtidigt som du lyssnar på musiken. Scrolla ner lite bara så syns det nog samtidigt.



    Januari börjar året,
    februari kommer näst.
    Mars, april har knopp i håret,
    maj och juni blommar mest.
    Juli, augusti och september härlig sommar är det då.
    Men oktober och november och december är så grå.


    torsdag 12 april 2012

    Vet du vad en dialekt är?

    I hela världen bor det 6 840 507 003 människor. Om man ska läsa det så får man säga 6 miljarder 840 miljoner 507 tusen 3 människor. Jag tycker att det är väldigt svårt att tänka sig så många människor. Jag försökte tänka hur det skulle bli ifall man hade lika många russin, men jag tror att det skulle bli väldigt dyrt att köpa så många russin. Vill man veta hur många det bor i varje land i hela världen så kan man titta här.

    I Sverige bor det ungefär 9,4 miljoner människor. Det är mindre än i hela världen, men det känns fortfarande som väldigt många. I Täby bor det ungefär 63 000 människor. På Erikslundsskolan så går det 217 elever. Det är lättare att förstå, för vi känner ju varandra nästan allihop. Sen är det alla vuxna som finns där också för att barnen ska kunna lära sig så mycket som möjligt.

    I Sverige pratar de flesta svenska Men vi pratar svenska på olika sätt. I norrland pratar man inte likadant som i Skåne och i Stockholm pratar vi på ett sätt (fastän vi kanske inte tänker på det) som inte är likadant som i Göteborg eller Karlstad. Det kallas för dialekter. Olika sätt att uttala orden på gör att vi får olika dialekter. Ibland använder man olika ord också som är typiska för den dialekten. Vet du t.ex. vad pärar eller pantofflor är för något? Det är vad man kallar potatis för på Gotland och i Skåne.
    Flera gotländska ord hittar du här och skånska finns här.

    Om du vill lyssna på hur olika dialekter låter så kan du göra det här. När du kommit till sidan så klickar du bara på den del av Sverige som du vill höra någon dialekt ifrån.




    onsdag 11 april 2012

    Sopan

    Fröken K har berättat om Sopan som lärde er om sopsortering i höstas. Jag tänkte att eftersom jag inte har sett den filmen så ville jag se den jag också. Jag fick tjata en stund, men sen så visade fröken K var filmen fanns, så nu har jag också sett den. Jag tyckte att den var så bra att jag såg den två gånger. Vill du se den igen? Jag la den som en länk i länklistan här på Charliebloggen.

    Vet du var länklistan finns på min blogg? Om du tittar till höger på sidan så finns det först en bild som handlar om att man får kopiera saker från sidan. Under den finns bilden och texten om mig. Sen kommer den fina fyrklövern som är Erikslundsskolans symbol. Oj det var mycket som fanns där, för efter det kommer en lista på alla saker som jag har skrivit om på bloggen. Om du klickar på någon av dom så kommer du direkt till det inlägget på bloggen. Då kan du se filmer flera gånger eller läsa en text en gång till. Sen, efter det, kommer det länkar till mina kompisar på internet och allra längst ner hittar du listan på länkar till olika roliga ställen på nätet.
    Länkarna är indelade efter ämnen och filmen om sopan hittar du under rubriken SO/NO/Teknik.

    Nu får du ha en bra kväll. Jag ska äta lite mer ägg och sill till middag.

    Alfabetssång

    Jag tänkte att eftersom vi tränade lite på alfabetet igår så kan vi fortsätta med det idag också. Men idag ska vi göra det på engelska! I det engelska alfabetet finns inte de sista tre bokstäverna som finns i det svenska alfabetet. Nej precis. Å, Ä och Ö finns inte på engelska. Bokstäverna heter lite annorlunda på engelska, men det finns ett smart sätt att träna. Jag tror att du kan sången Blinka lilla stjärna. Om man kan den melodin så kan man sätta in det engelska alfabetet istället för orden.
    Så här



    Hur gick det? Kunde du hänga med i sången? Spela den en gång till och se om du kan sjunga med. Om du tycker att det var svårt så pröva igen. Och igen och igen...

    tisdag 10 april 2012

    Vokaler och konsonanter

    Jag har lärt mig alfabetet utantill. Det har säkert du också. Men kommer du ihåg att bokstäverna kan delas in i två olika grupper? En del kallas för vokaler och en del kallas för konsonanter. Hur ska man komma ihåg vilka som är vilka? Jag har hittat en liten film om precis det.




    AOUÅ - på hårda stenar gå
    EIYÄÖ - dansar mjukt på snö


    Vilken fiffig ramsa. Om både du och jag tränar riktigt mycket så får vi se vem som kan ramsan bäst sen.

    Möblera om

    Nu ska du få pröva att möblera om i klassrummet.
    Vadå? Måste du gå till skolan även om du är ledig och inte på fritids? Ska du flytta runt alla tunga möbler helt själv?  Nej det behövs faktiskt inte. Jag har hittat en sida där du kan möblera om klassrummet när du sitter framför datorn.
    Det finns en bild på ett klassrum och så finns det en hel del möbler. Du drar möblerna till klassrummet och ställer dom där du tycker att dom ska vara. Sen kan du vrida på sakerna om du vill. Det står på engelska på möblerna vad det är för något. Om du behöver översätta något så kan du göra det här.

    Du kan också låtsas att det är ett annat rum och rita egna möbler. När du har ritat upp något så går det bra att ändra färg eller skriva vad det är på möbeln. Om du ångrar dig så kan du dra möbeln till soptunnan nere till höger så försvinner den. Och om du inte är nöjd alls så kan du göra om det igen genom att klicka på reset. När du är klar med ditt rum så kan du spara och skriva ut din ritning.

    Här kan du se hur det såg ut när jag hade prövat.



    Om du klickar på länken nedanför så kommer du till sidan där du kan möblera rum.

    måndag 9 april 2012

    Sopsortering

    Idag har jag hjälpt Jonas att sopsortera. Man kan inte behålla allt man köper, men när man slänger sakerna så är det viktigt att man sorterar allt rätt. Det är för att man ska kunna göra nya saker av dom gamla. Nere i soprummet finns det stora sopkärl att slänga saker i. Det står på en lapp vad man ska lägga på varje ställe. Det finns speciella kärl för glas, elektronik, förpackningar, metall och plast. I dom här ska det vara papper och papp, men just nu är dom alldeles tomma.


    Om man inte har ett stort och fint soprum som det här så kan man åka till Hagbytippen för att slänga sina sopor. Man ska absolut inte lägga sina gamla saker ute i naturen. Sånt blir jag ledsen av.Men det finns dom som är fulla med saker som människor har slängt också. En del saker är så stora att dom läggs på sidan om. Som den här soffan.








    Om man kikar lite närmre ser man ännu mer sopor. Jag fick se upp så att jag inte ramlade i bara. Eller för att någon skulle tro att jag är en liten sopa jag också.



    Alla saker ska slängas på sina speciella ställen. Jag hittade en brevlåda att slänga batterierna i t.ex. Visste du att vi har en speciell batterilåda på skolan också? Ja nu har de till och med byggt ett nytt stort sopsorteringsställe på parkeringsplatsen så att vi kan slänga alla saker rätt.


    Det fanns ett särskilt ställe att slänga glödlampor på också. Det var riktigt bra. För glödlampor har ju så många olika delar att det kan vara svårt att veta var man ska slänga det om man vill göra rätt. Det finns både metall och glas i glödlampor.



    Titta här vad mycket folk slänger. Jag undrar om någon av de där TV-apparaterna fungerar egentligen. Ibland slängs det saker i onödan kan man tycka. Bara för att man vill ha nya saker hela tiden och fastän de gamla fungerar.



    Fröken K berättade att i höstas såg barnen i skolan en film som handlade om Sopan. Här kommer en annan film om sopsortering. Man lär sig mycket.

    Vårtecken

    Vet du vad ett vårtecken är?
    Ett vårtecken är något som visar att våren är på väg. Något som dyker upp i naturen när det blir vår helt enkelt.
    Ett av de tidigaste vårteckenen är tussilago. (Eller som det också kallas hästhov. Ja både jag och fröken K hade rätt.) Sen dyker det upp vitsippor och blåsippor och björken får små små blad som ibland kallas för musöron.
    Set kan det hända att man ser en fjäril. Bland de första fjärilarna som brukar dyka upp är citronfjäril och påfågelöga. De vanligaste fjärilarna som syns tidigt på våren är sådana som övervintrat som färdiga fjärilar i något litet bra utrymme. De kanske till och med kläcktes redan på hösten året innan, och har då suttit och sovit (varit i dvala) under hela vintern. När sen vårsolen tittar framvaknar de igen.

    På våren brukar luften fyllas med pollen. Pollen är små, runda eller tillplattade korn, som växterna använder som frön. Björken släpper ifrån sig pollen. Dom är inte mer än mellan 20 och 50 tusendels millimeter stora och man kan inte se dom en och en utan ett mikroskåp, men om dom är många så kan man bli sjuk om man är allergisk. Så man kan säga att när en del får pollenallergi så är det ett sorts vårtecken. Om man tittar på pollen i mikroskop så ser de ganska vackra ut tycker jag. Men det är inte roligt att vara allergisk.

    Att fåglar börjar kvittra är också ett typiskt vårtecken. Talgoxe och blåmes börjar sjunga tidigt eftersom de stannar kvar i Sverige under vintern. De kan börja sjunga medan snön fortfarande ligger kvar. Talgoxe och blåmes är stannfåglar. Senare kommer flyttfåglarna tillbaka. Först kommer de som inte har flyttat så långt bort över vintern. Det är faktiskt så att om vädret blir kallare igen så kan de flyga tillbaka igen. Sånglärkan och tofsvipan är till exempel såna "väderfåglar".
    I april kommer det fler fåglar till Sverige. Det är dom fåglar som bott längre bort. De bryr sig inte lika mycket om vädret och kommer ofta vid precis samma tid från år till år. Ibland har de till och med en exakt dag som de kommer tillbaka till Sverige på, varje år. Såna fåglar som alltid kommer tillbaka ungefär samma tid kallas för almanacksfåglar och två fåglar som gör så är sädesärla och svartvit flugsnappare.
    Om du vill lyssna på fågelsång så finns det på den här sidan


    Där kan du hitta en massa fåglar i alfabetisk ordning och lyssna på hur dom låter, men alla är förstås inte vårfåglar. Det finns bilder på dom också.


    Fast det roligaste vårtecknet, tycker jag, är ett som jag läste om i tidningen för någon dag sen. Det är när lemurerna på Skansen sätter sig på rad och solar. Det låter så roligt så jag tror minsann att jag ska åka till Skansen på lovet och titta på en sån där lemur. En lemur är ett djur som är grått och vitt och ser ut nästan som en katt, fast med långa ben. Eller ser den verkligen ut som en katt? Du kanske har sett filmen Madagaskar. Där finns det en lemur som heter Kung Julien. Här är en bild på en lemur.

    Talormar

    Nu ska du få lite påskpyssel.



    En orm ringlar sig inne i en kvadrat i nummerordning. Det gäller att fylla i talen i ordning. Från 1, 2, 3 osv och sen rita in ormen som ringlar sig i ordning efter siffrorna. Två siffror i ordning ligger alltid bredvid varandra. Det som gör det lite svårt är att alla siffrorna inte syns. Vi prövar en första talorm tillsammans.


    Eftersom alla siffror inte syns så måste vi först tänka oss var någonstans talen står. Eftersom de måste stå i ordning bredvis varandra i kvadraten så blir det så här

    När vi ser siffrorna så är det lättare att rita in talormen


    Nu ska du få pröva några själv.
    • Rita upp en kvadrat med sexton rutor.
    • Skriv av de siffror som redan finns på rätt plats.
    • Pröva att tänka dig var de andra siffrorna ska stå och skriv in dom på rätt plats.
    • Rita in ormen.
    Här kommer kvadraterna. (Bokstäverna står där för att du lättare ska kunna veta vilken kvadrat som är vilken.)


    och några till



    Om några dagar så lägger jag in facit till talormarna. Lycka till!




    lördag 7 april 2012

    30 sekunder

    Har du någon gång tänkt på hur snabbt eller långsamt tiden går?
    När man har roligt så går tiden jättesnabbt. Om man t.ex. leker en rolig lek med sina nallekompisar så kommer det nästan alltid en vuxen och säger att man ska äta, borsta tänderna eller något annat som dom tycker är viktigt. Fastän man knappt har hunnit leka något alls. Och ibland så kan tiden gå så långsamt så att man undrar om klockorna har stannat. Och ändå går tiden varken snabbare eller långsammare. Det är bara det att det kan kännas så beroende på vad man gör.

    Nu ska du få testa hur lång tid 30 sekunder är. 30 sekunder är lika mycket som en halv minut, men hur lång tid känns det som? Kan man känna i kroppen när det har gått 30 sekunder?
    Gå in på den här länken
    30 sekunder
    och se om du kan stanna klockan efter exakt 30 sekunder. Det är svårare än vad man kan tro.


    Addition

    Ibland måste man räkna med ganska stora tal. Det här t.ex.


    Man läser det talet som etthundratjugotre. Om man ska räkna med så stora tal så kan det vara bra att veta vad talsorter är och att räkna talsorterna för sig. Talsorter berättar vilket värde en siffra har i ett tal. I talet 123 finns det hundratal, tiotal och ental.

    Hundratalen har jag visat med röd färg. Tiotalen visar jag med blå färg och entalen har grön färg. I talet 123 finns det ett hundratal, två tiotal och tre ental. Siffran 1 är alltså värt
    ett hundra, siffran 2 är värd tjugo och siffran 3 är värd... tre. Det beror helt enkelt på vilken plats siffran står i talet.

    Hur gör jag då om jag vill addera två stora tal? T.ex.



    Det nya talet är 234. Där finns det två hundratal, tre tiotal och fyra ental.
    När jag adderar de båda talen så adderar jag helt enkelt talsorterna var för sig.


    Så då blir det


    Det kan vara lättare att se om jag färgar talsorterna med rätt färg.



    När man har adderat talsorterna för sig så är det lättare att räkna ut svaret.



    Alltså



    Jag har hittat en video på nätet som handlar om att addera talsorterna för sig. Här har du den