måndag 26 mars 2012

Matematiklektion

Jag har fått veta att den här skolan som jag kommit till heter Erikslundsskolan . Det är en jättemysig skola som ligger i Täby. Det finns en stor skolgård med klätterställningar, rutschkanor och gungor. Det finns också en stor skog att leka i. Ofta leker jag med kojor där, men jag går inte så långt bort för det är lätt att komma bort när man är liten.



Nu har jag försökt räkna matematik.
En del tal är lätta. 2+3 till exempel. Det kan jag säga vad det är jättesnabbt. Men sådana tal finns inte i matteboken, för alla barn i den här klassen går i 3:an och är väldigt duktiga på att räkna. Så jag får klura en del innan jag vet hur jag ska räkna. Jag brukar läsa uppgiften först, sen tänker jag lite till. Ibland så ritar jag hur jag tänker. Då ser man tänket på papper och det är lättare ibland.
Om jag fortfarande inte vet hur jag ska göra så kan jag få hjälp av de andra barnen i klassen. Fast jag får aldrig veta svaret. Istället förklarar dom hur man ska göra för att förstå och hur man kan tänka för att lösa problemet. Det är smart för det känns bra att kunna få flera olika förklaringar och få se flera sätt att tänka på och sen hittar jag mitt bästa sätt att räkna på. Sen kan man få hjälp av fröken K också förstås. Jag tycker att matematik är jätteroligt när jag förstått hur man kan tänka. Då känner jag mig smart!




Det är tur att man inte bara arbetar på Erikslundsskolan. Ibland har vi rast också. Jag kan längta ut på rast när det är så härligt vårväder som idag, men det är klart, man måste arbeta färdigt först. För mig som bara har gått i Nalleskolan förut är det mycket som är nytt. Jag gillar spännande och nya saker.

2 kommentarer:

  1. Du kommer säkert lära dig myckt matte och anat Charlie så smånig om. Jag kommer att lära dig mycket gräjer i skolan Charlie. mvh Ella

    SvaraRadera
  2. Du lär dig snart Charlie.//AE

    SvaraRadera